Pidetään se voi pehmeänä

Uusiutuminen ja kasvaminen on yrittäjille haastavaa hommaa. Yksi isoimmista esimerkeistä uusiutumisen puolella on Espoon Tapiola. Entinen suosittu puutarhakaupunginosa on jo vuosien ajan ollut hysteerisen suuren saneerauksen keskellä eikä urakalle tunnu tulevan loppua. Toimistomme on alusta saakka ollut aivan keskuksen ytimessä ja siksi olemme saaneet valitettavasti todistaa monen kivijalkamyymälän alkua ja loppua, kun asiakasvirtaa ei ole tullutkaan. Pahoin aavistelen, että jos Stockmann ajattelisi raadollisesti pelkkiä lukuja niin sekin olisi jo sulkenut asiakkaittensa hylkäämän tavaratalon.

Toinen esimerkki haastavan kasvamisen puolelta on Ainoan kauppakeskuksen Fazer Café, mikä ilmeisesti on yrittäjävetoinen. Brändi on tunnettu ja siihen peilataan mm. yrityksen vuosikatsauksessa: ”Vahva sitoutuminen ensiluokkaiseen palveluun luo kuluttajalle kokemuksen, johon tiivistyy Fazerin brändi.” Kahvila sijaitsee lähellä toimistoamme ja mielellämme kävisimme siellä kalakeittolounaalla mutta olemme omin silmin nähneet, miten laatu mitataan todella vasta sitten, kun hienot aatteet viedään käytäntöön asti.
Kerta toisensa jälkeen olemme poistuneet kahvilasta pöyristyneenä siitä, miten huonosti yhtä kahvilaa voidaan pyörittää. Henkilökuntaa kyllä on, sehän tässä ihmeellisintä onkin. Kukaan ei vaan tiedä, mitä pitäisi tehdä. Aina on keitto loppu, lasit/servetit/leipä/lusikat loppu, voi jäässä ja pöydät siivoamatta. Tiskin takana pyörivät lukuisat tyttöset hymyilevät kyllä somasti mutta ovat aivan hattaroita. Tilausjärjestystä ei ole kuten ei myöskään ymmärrystä tilauksista.

Ihan harmittaa antaa näin rankkaa palautetta mutta tämä vaan vahvistaa omaa käsitystäni siitä, että laajentuminen ei aina ole brändin edun mukaista. Nämäkin kokemuksemme heijastavat nyt käsitystämme koko yrityksestä.

Minulta on usein kysytty, miksi en avaa toista toimistoa Helsingin puolelle ja vastaus piilee näissä kuvan jäisissä voinokareissa, mitkä jäivät levittämättä leivälle. Hallitsematon kasvu johtaa aina keskinkertaiseen laatuun ja huonoihin asiakaskokemuksiin. Siihen ei yhdenkään yrityksen pitäisi hairahtua ja siksipä me keskitymme yhdessä toimistossamme siihen, että jokainen asiakkaamme saa varmasti sitä parasta Maison Luumin tasoa, mitä odottavatkin.


Kevennyksenä loppuun naistenpäivän tervehdyksemme, mihin saimme ihania vastauksia asiakkailtamme:
”Kiitos samoin supertiimille!”
”Kiitos samoin teille kaikille ihanille Maison Luumin leideille ❤️”
”Kiitos samoin hyvää naistenpäivää teille, kaikki kauniit Luumin talon naiset!”
”Sydämellinen kiitos onnittelusta näin Meidän päivänämme!”
”Kiitos ❤️ Muistot antoisasta yhteistyöstä parin vuoden takaa tulvahtivat mieleen…”
”Kiitos Heidi ja muu tiimi, oikein ihanaa naistenpäivää ja kiitokset muistamisesta vielä jälkikäteen monissa mukavissa merkeissä! Olemme olleet ja edelleen olemme todella tyytyväisiä yhteistyöhön ja meille välittämäänne kotiin!”